miercuri, 14 august 2013

"Avocatul străzii" de John Grisham - Recenzie


Ce dor mi-a fost să citesc o carte de John Grisham! Mai că mă cuprindea disperarea :)). Binecuvântată fie biblioteca :D.

Titlul original: The Street Lawyer
Autor: John Grisham
Editura: Rao
Traducere: Carmen Ardelean
Anul apariţiei: 2006
Număr de pagini: 384

Conştiinţa te prinde întotdeauna din urmă

Rezumat:

Avocatul străzii este un thriller juridic care îl are în centru pe Michael (Mike) Brock, un tânăr avocat în plină ascensiune, angajat model al firmei Drake & Sweeney şi soţ mai puţin model, în sensul că şi-a cam neglijat soţia în favoarea muncii. Însă, după cum punctează şi citatul de mai sus, conştiinţa te prinde întotdeauna din urmă. Ei bine, pe Michael conştiinţa l-a prins când DeVon Hardy, un bărbat fără adăpost, îl ia ostatic chiar în incinta firmei alături de alţi avocaţi. Desigur că toţi au scăpat fără (aproape) nicio zgârietură, toţi înafară de DeVon care este împuşcat direct în cap. Toţi ceilalţi ostatici au trecut peste acest incident, însă Mike nu. Pe el conştiinţa l-a prins şi şi-a zis să nu-i mai dea vreodată drumul. Prin urmare, dragul nostru avocat renunţă la salariul frumuşel, la biroul uriaş, la traiul de lux şi devine un avocat al străzii, devenind astfel coleg cu Mordecai Green, la Centrul legal de pe Strada 14.

Însă - mereu este un "însă" - nu e chiar atât de uşor. În ziua plecării de la firmă, Mike a furat un dosar de la aceasta, un dosar incriminatoriu, un dosar care demonstra că oameni ai străzii au suferit din cauza unui avocat de la Drake & Sweeney care a permis o evacuare ilegală. Desigur, nu pare mare lucru. Dar este mare lucru. Dacă Braden Chance (avocatul de la Drake & Sweeney) nu ar fi trecut cu vederea faptul că oamenii locuiau legal, cel mai probabil nu ar fi existat niciun fel de victimă. Însă au existat, fapt ce nu i-a plăcut lui Michael.

Astfel, din avocatul devotat firmei Drake & Sweeney, Mike a devenit duşmanul ei. Tânărul avocat, ajutat de colegii de la Centrul legal, doreşte să facă dreptate pentru oamenii străzii. Iar cei de la firmă îşi doresc dosarul şi reputaţia nepătată înapoi. Cine va câştiga?

Finalul vine cu surprinzătorul răspuns: toţi vor avea de câştigat, mai mult sau mai puţin.

Părerea mea:

Ei bine, cred că deja ştiţi opinia mea :). Încă o dată, John Grisham excelează din absolut toate punctele de vedere - de la personaje până la acţiune.
Trebuie să recunosc, am fost puţin surprinsă de tema cărţii. În nota autorului, John Grisham precizează: înainte de a scrie această carte, nu m-am gândit prea mult la oamenii străzii. Aşadar, ideea acestui thriller juridic a fost o surpriză atât pentru autor, cât şi (mai ales) pentru cititori :).

Personajul meu preferat este... hm, îmi este destul de greu să aleg între protagonist şi Mordecai. Michael Brock este un exemplu pe care oamenii ale căror gânduri se învârt numai în jurul serviciului ar trebui să-l urmeze numaidecât. Mordecai este un personaj ce oscilează între seriozitate şi milostenie. Este un avocat foarte bun, hotărât, care ştie cum merg treburile şi nu se lasă intimidat.

Mi-am dat seama că nu v-am mai povestit nimic de ce s-a întâmplat cu Mike şi Claire, soţia lui. Pe la început, cu toate că relaţia lor era deja la fel de rece ca un iceberg, au fost câteva - două-trei - scene în care relaţia lor părea să nu fie chiar lipsită de speranţă. Dar când Claire a aflat că Mike a renunţat la Drake & Sweeney i-a dat efectiv papucii. Ştiţi, mi-a fost chiar greu să mă abţin să nu o înjur. Okay, relaţia lor era deja pe ducă. Okay, a renunţa la un salariu grozav nu e tocmai cea mai înţeleaptă decizie. Okay, înţeleg aceste lucruri, dar sunt sigură că banii nu ar fi fost o problemă, ea fiind neurochirurg, iar o soţie şi-ar fi întrebat soţul de ce a luat o asemenea decizie, ce l-a determinat, ce probleme l-au convins. Dar ea parcă abia aştepta ocazia!
Mike nu a condamnat-o deoarece ştia că el era principalul vinovat pentru peretele de gheaţă format între ei. Acesta este un alt lucru pe care îl apreciez la Mike: faptul că îşi asumă responsabilitatea pentru greşelile făcute, fără să facă scandal. În schimb, Claire mi s-a părut slabă, din punct de vedere al caracterului, evident. Dacă l-ar fi iubit îndeajuns de mult, sunt sigură că i-ar fi putut ierta greşelile şi ar fi luptat pentru ei.
Eh, în fine, deja invadez alte teritorii.

Notă: 5/5

Citate:

Mordecai Green era un om bun, cumsecade, care lucra din greu în lumea străzii, protejând hoarde întregi de clienţi fără nume. În felul în care el practica avocatura, avea nevoie de mult mai mult suflet decât aş fi putut dovedi eu însumi, vreodată.

- Avocatura înseamnă mai mult decât onorarii plătite de clienţi şi dorinţa de a face bani. Ce ne face să acceptăm să devenim bătaia de joc a corporaţiilor? Am obosit, Barry. Vreau ca tot ce fac să lase o urmă în lume. - Mike câtre Barry Nuzzo, avocat al firmei Drake & Sweeney

-... Să te întreb ceva. Ce-ai să faci dacă te trezeşti, să zicem, la şaizeci de ani, obosit de a mai salva omenirea, pentru că oricum nu poate fi salvată. Nu tu acareturi, nu tu bani, nici firmă, nici partener, nici nevasta care să aducă bani graşi din neurochirurgie. Nu va mai fi nimeni pe urmele tale. Ce ai să te faci?
- Păi, m-am gândit la asta şi, apropo, am un frate mai mare şi putred de bogat. Am să-ţi dau un telefon.
- Dacă voi fi murit?
- Trece-mă în testament. Fratele rătăcitor. - discuţie între Michael şi fratele lui mai mare, Warren, avocat la o firmă cunoscută

Lectură plăcută! Sunt sigură că aşa va fi.

2 comentarii:

  1. Thriller juridic!! Cred că această carte ți s-a potrivit ca o mănușă! :D
    Recenziile tale mă fac să doresc din ce în ce mai mult să-l citesc pe John Grisham. ^^

    RăspundețiȘtergere
  2. @Ralu, da, aşa e ^^.
    Chiar mă bucur că recenziile mele au efectul acesta asupra ta :D.

    RăspundețiȘtergere

Thankies for reading my post and for leaving me your thoughts. Warm hugs from B!