vineri, 3 martie 2017

Ce am învățat după prima sesiune

Hallo, dragii mei bloggeri!

Cum mai sunteți? It's been so, so long! Sper tare mult că nu am ajuns o străină pe aici. Nu mă simt așa - mereu m-am simțit ca acasă -, dar lumea vine, trece, se schimbă. În orice caz, vă urez o primăvară dintre cele mai minunate, însorite, vesele și înmiresmate. Nu știu despre voi (și vă rog să îmi împărtășiți gândurile voastre), dar primăvara mi se pare un anotimp așa pașnic, echilibrat, calm, pur și simplu încântător.

Postarea aceasta o aveam în gând din ultima săptămână de sesiune și se arată ca un ansamblu de concluzii pe care le-am tras ca urmare a examenelor. Eu sunt la Drept, dar ce urmează să scriu nu are strictă legătură cu materia mea de studiu. Liceenilor poate le va fi de folos, celor mai mari poate le va trezi amintiri sau poate doar va fi o lectură plăcută (sper!).


1. Sesiunea e mai grea decât examenul de bacalaureat și cel de admitere.

Și acum îmi vine să râd de constatarea aceasta. Când eram în clasa a 12-a și auzeam studenți făcând exact aceeași afirmație, dădeam ochii peste cap, plictisită și enervată. Acum însă sunt, cum s-ar zice, de partea lor. Cu toate acestea, mi-am dat seama și de cât de nefericită este o comparație între examenele preuniversitare și examenele universitare. Este normal ca absolventul de liceu să vadă oarece greutate în bacalaureat și admitere, pentru că el nu cunoaște un nivel de dificultate mai mare. La fel, am auzit de curând studenți din ani mai mari vorbind cu dor de sesiunea din anul I, de pildă. De aceea, cred că fiecare ar trebui să își aducă aminte de vremea când se temea de bacalaureat ca michiduță de tămâie și, totodată, să aprecieze mai mult prezentul, ținând cont de examenele - tot mai anevoioase - ce vor veni.

2. Sesiunea nu e chiar atât de grea.

Am avut o discuție pe marginea acestui subiect chiar zilele trecute. O persoană dintr-un an mai mare era mirată de faptul că mie sesiunea nu mi s-a părut un capăt de lume, în timp ce pentru ea fusese una dintre cele mai neplăcute experiențe. Vedeți, depinde de la student la student, dar, în principiu, prima sesiune este considerată cea mai dificilă, deoarece e o noutate. Nu mai sunt trei materii, ci șapte sau mai multe, fiecare concretizată într-o carte cât un volum din seria ”Cântec de gheață și foc”. Nu mai ai luni întregi să te pregăteși, ci câteva zile și nu mai sunt profesorii care să îți arate cum să înveți, or probabil că cea mai mare provocare a studentului din anul I este să învețe cum să învețe. Însă eu cred cu tărie că dificultatea sesiunii depinde de student, într-o anumită măsură. Cine mai deschide cartea și mai citește câte ceva din timpul semestrului (scurt!) are plăcuta surpriză, în sesiune, că i-au mai rămas de învățat 300 de pagini din cele 500 (și e lucru mare).

3.

De când am început să scriu pe blog m-am plâns constant de lipsa de timp și iată-mă din nou făcând același lucru! Timpul trecere foarte repede la facultate. Semestrul e o nimica toată, zilele se succedă ca rachetele, teancurile de cursuri (necitite) se înalță sfidătoare, vacanța e ca inexistentă și poc! te trezești în sesiune. Și te întrebi ca un filosof cum ai pierdut timpul până atunci. Dragilor, sunt, într-adevăr, studenți (pe care nu îi judec) care până în sesiune abia de învață amfiteatrul în care se ține cursul, dar eu mă bazez pe faptul că aceste cazuri sunt limitate.

Știți care este totuși chestia? Că și studentul care merge la cursuri și la seminare și mai bagă la cap o informație, două tot se trezește în sesiune că mai are o bucată serioasă de înghițit. Ei, aceasta se întâmplă inevitabil, aș zice. Mai ales ca student în anul I ai multe lucruri de descoperit - de la scurtături către facultate până la librării, anticariate și cafenele. Ca să nu mai menționez de voluntariat; vă spun de acum: implicați-vă în activități de voluntariat, în asociații. Implicați-vă chiar dacă vă răpește din timp, căci implicarea în astfel de activități vă dezvoltă abilități pe care facultatea niciodată nu o să vi le poată încuraja.

4. În sesiune ești mai dornic ca niciodată să descoperi lucruri noi.

... care nu au legătură cu materia pentru examen, desigur. Eu m-am trezit, în toiul luptei cu maldărul de foi, că vreau să încep câteva seriale, să vizionez alte nu știu câte filme, să citesc nu știu care cărți, să îmi aprofundez pasiunea pentru istorie și așa mai departe. Oh, de asemenea, am dat peste o mulțime de muzică bună! De, se întâmplă. Așa și cu planurile pentru postsesiune. În sesiune, studentul are cele mai bune aptitudini de planificare. 

5. Anul I înseamnă introduceri și iar introduceri.

Și nu mă refer la cunoașterea de persoane noi. Bine, e valabil și aspectul acesta, dar acum vă vorbesc de faptul că materiile sunt încă destul de generale, nu se intră direct în pâine. De exemplu, în semestrul I am făcut Drept civil - partea generală, Introducere în dreptul roman, precum și alte materii care prin natura lor sunt destinate a ajuta studentul să-și facă o idee despre sistemul juridic. Aceasta în cazul meu, însă bănuiesc că la fel se întâmplă și la Medicină, Istorie și altele. E ușor plictisitor, da, însă e, totodată, foarte important ca aceste informații generale să fie înțelese, căci ele sunt fundamentul pentru ce urmează. 

6. În sesiune descoperi cât de adaptabil este omul.

Sunt o mare iubitoare de a dormi și sunt persoana aceea de modă veche care e de părere că noaptea e pentru dormit și ziua e pentru activitate. Dați-mi voie, totuși, să mă corectez: eram de părere. Acum gândesc altfel (ce mutații de credințe determină facultatea!). După al treilea examen m-am trezit cu două examene la un interval de timp foarte scurt, ambele materii fiind importante și bogate în informație. Așa că m-am găsit în situația de a învăța ziua la una iar noaptea, la cealaltă. Bineînțeles că și dormeam. M-am adaptat, dar nu cu gândul să mă sinucid. Implicit s-au produs modificări și în programul de mâncare, în sensul în care am ajuns să mănânc haotic. Contează ca la sfârșitul sesiunii să ne întoarcem la un ritm normal. 

7. Dozarea efortului e cheia.

Sau una dintre cheile succesului. Știți, sesiunea se aseamănă cel mai bine cu un maraton. Ca să fii sigur că ajungi la linia de finish, trebuie să știi cum să-ți dozezi efortul. Dacă ești prea grăbit la început, riști să obosești imediat și să nu mai ajungi la linia de finish ori să ajungi cu mari dificultăți și într-o stare deplorabilă. Așa e și cu sesiunea. Pentru fiecare examen trebuie alocat un anumit timp, o anumită doză de efort. Evident, acest lucru se stabilește și în funcție de gravitatea materiei. 

8. Apar frustrări.

Apar frustrări pentru că mereu ne comparăm cu ceilalți și nu ne convine când altul o duce mai bine ca noi. La unii sesiunea înseamnă mai puține examene, la alții - mai multe. La unii materia e mai puțină, alții nu mai au loc în cameră din cauza foilor. Unii iau note mai mari, alții - note mai mici (sau nu trec), în fine, ați prins ideea. Toate acestea depind de mulți factori, în principal, obiectivi. Oricum, nu e tocmai o noutate, întrucât încă din liceu ne confruntăm cu asemenea întâmplări. Bine măcar că la facultate oamenii sunt un piculeț mai maturi și, în consecință, nu mai apar reacții urâcioase, adolescentine.

Puțină frustrare am simțit și eu din cauza primului examen. Deși mă pregătisem (recunosc, nu fantastic de bine), am luat o notă ok, modestă i-aș zice, în vreme ce alții care răsfoiseră cursul cu o zi înainte au luat note maxime. Dar am conștientizat că atât am putut și am trecut peste. Ăsta e un sfat care se aplică oricând în viață: când ni se pare că viața e mai dură cu noi, trebuie să mergem înainte și să avem răbdare, căci răsplata vine mai devreme sau mai târziu. 

9. Nu există întrebare fără răspuns.

Și rândurile acestea mi se par aplicabile indiferent că ești elev sau student. Întrebările, de ordin administrativ sau tehnic ori legate de materia în sine, apar și e o greșeală să nu le dăm răspuns. Există elevi/studenți mai mari care chiar sunt dornici să împărtășească din experiența lor, profesori la fel de deschiși. Eu am profitat din plin de ajutorul oferit de studenții mai mari, încă de când eram proaspăt absolventă și tremuram ca varga, gândindu-mă la examenul de admitere. 

10. Există mai mult de o șansă.

... să luăm examenele sau să ne mărim notele. E un gând reconfortant, dar studentul nici nu trebuie să se culce pe o ureche, bazându-se pe sesiunea din toamnă. Ideea este că dacă, din varii motive, sesiunea nu a ieșit așa cum și-a propus, există a doua șansă. Examenele sunt de mare însemnătate, însă nu sunt totul. Facultatea este mai mult de atât. În plus:
Voi ce concluzii ați tras în urma examenelor susținute de-a lungul timpului? Aștept cu mare interes să citesc despre experiențele voastre 😊 (A trecut așa mult de când nu am mai scris pe blog că abia acum am văzut că avem și caractere speciale, ieeei!).

Ne mai citim! 🤗

3 comentarii:

  1. Din perspectiva cuiva care inca e a12a, chiar mi se pare util ce ai scris.Eram curioasa de ce o sa ma astepte dupa Bac, pentru ca majoritatea vorbesc de sesiune de parca ar fi un cosmar.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur tare mult că te ajută rândurile scrise de mine. Mult succes la bacalaureat şi mulţumesc pentru vizită! =)

      Ștergere
  2. Haha, eu la anu` o să fiu a 12-a și aud de pe acum studenții spunând că bac-ul e floare la ureche pe lângă sesiune și cred că o să le/vă dau dreptate când o să ajung și eu acolo. Până la urmă, fix în momentul în care dai acel examen, ți se pare super greu și ești stresat, dar când dai și de celelalte examene, odată cu înaintarea în vârstă, îți dai seama că cele din urmă au fost banale. Adică constat și eu asta cu examenul de admitere, care acum mi se pare atââât de ușor! :))

    Cât despre timp, într-adevăr, parcă și eu de fiecare dată când revin pe blog vin cu scuze și nu aș fi vrut să ajung așa. Sper să-mi fac mai mult timp pentru blog și să nu-l neglijez.

    Mult spor în tot ce faci și abia aștept să revii cu recenzii! >:D<

    RăspundețiȘtergere

Thankies for reading my post and for leaving me your thoughts. Warm hugs from B!